سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹

حرکات اصلاحی برای آرتروز انگشتان

حرکات اصلاحی برای آرتروز انگشتان

آرتروز انگشتان چیست؟ آرتروز انگشتان دست بیماری است که مفاصل انگشتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد

در این بیماری لایه غضروفی که سطح مفاصل را می‌پوشاند تا از اصطکاک استخوان‌های مفاصل بر روی یکدیگر در هنگام حرکت پیشگیری کند،ازبین می‌رود. این اتفاق انجام کارهای روزمره را نیز دشوار می‌کند و فرد درد و ناراحتی را هنگام انجام فعالیت‌های خود و یا حتی زمانی که برای مدت زمان طولانی استراحت می‌نماید (مثلاً زمانی که برای چند ساعت می‌خوابد) را تجربه می‌کند. آرتروز یکی از رایج ترن بیماری های دست است که سبب از بین رفتن غضروف مفصلی می شود و آن را دچار تخریب می کند. نام دیگری که برای انواع آرتروز دست بیان می شود، ورم مفاصل، سایش و پارگی است.درد در سطح انگشتان دست که با فعالیت افزایش پیدا می کند ، کاهش دامنه حرکتی بندهای انگشتان دست و تورم و گره های استخوانی بر روی بندهای انگشتان دست از علائم این عارضه می باشند.

علل ایجاد آرتروز انگشتان:

حرکات مکرر و بیش از حد در ناحیه ی استخوان های دست و یا مچ دست ، سابقه خانوادگی و ژنتیک ، ورم مفاصل بعد از یک ضربه  ، کهولت سن   می تواند از علل ایجاد آرتروز انگشتان دست باشد.

تمرینات اصلاحی برای آرتروز انگشتان

ورزش مشت کردن دست در درمان آرتروز

حرکت را با نگهداشتن انگشتان در حالت کشیده و دور از هم آغاز کنید. سپس انگشتان را به شکل مشتی نرم و آزاد مشت کرده و شست خود را بر روی باقی انگشتان قرار دهید. مراقب باشید که انگشتان را محکم به یکدیگر فشار ندهید. نرم و آهسته به حالت اولیه باز گردید. این تمرین را برای هر دو دست انجام دهید. با هر دو دست 4 مرتبه این حرکت را انجام دهید.

لمس نوک انگشتان دست

برای این کار انگشتان خود را صاف نگه داشته و شست دستتان را طوری خم کنید که با نوک آن بتوانید برآمدگی پایین انگشت کوچکتان را لمس نمایید. در ادامه با رساندن نوک دانه به دانه انگشتان خود به انگشت شست شکلی مانند O بسازید.

کشش چنگالی انگشتان

این حرکت کمک زیادی به بهبودی دامنه حرکتی انگشتان می کند. در ابتدا دست خود را جلوی بدن نگه داشته طوری که کف دست به طرف خودتان قرار بگیرد. در ادامه نوک انگشتان را بدون وارد شدن فشار و تا حد ممکن به مفصل نزدیک نمایید. 30 تا 60 ثانیه این شرایط را نگه داشته و بعد دست خود را آزاد نمایید.

.فشردن توپ

توپی نرم را در دست خود گرفته و حدود 5 ثانیه فشار دهید. سپس دستتان را رها کنید. (تکرار 15 الی 20 بار)

علی شعبانی فرد/ مسئول حرکات اصلاحی هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.