شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲

اختلال افسردگی درکودکان

بدترین اتفاقی که برای یک انسان در دوره نوجوانی، جوانی یا حتی بزرگسالی بی abcdافتد آن است که باورهایش بشکند. یعنی ببیند عملا" و چیزهایی که برآن اعتقاد داشته اتفاق افتاده و متوجه شود که می abcdتواند چار چوب abcdها و باورها را شکست و دنیا جنگلی، بدون قانون شود.

اگر در این میان فرد رابطه‌اش را با مهم‌ترین فرد زندگی‌اش از دست دهد و دچار فقدان وی شود دچار اختلال عاطفی می‌گردد که روانکاوان معتقدند این وضعیت می‌تواند بیش زمینه سایر مشکلات روحی و روانی باشد.


اگر شخص مبتلا به اختلالات عاطفی، در این حالت، چارچوب‌ها  را نگه داشته و عزت نفس و اعتماد به نفس خودش را بشکند دچار افسردگی می‌شود و اگر چارچوب‌ها را بشکند و مهار گسیخته رفتار کند، به شیدایی یا مانیا دچار می‌شود. گاهی فرد در زمان‌های مختلف و به تناوب افسرده و شیدا می‌شود که بیماری دو قطبی است.


سرنوشت این افراد چیست: عموما" در مراجعات به بخش‌های دولتی و روانشناسان و روان پزشکان، تحت درمان دارویی و شوک درمانی قرار‌می‌گیرند.


متاسفانه در اکثر مراکز درمانی به دلیل ازدحام بیماران، به جای وقت گذاشتن و تمرکز روی علت اختلال بیمار، شوک درمانی دارویی برگزیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و معمولا" هم دوباره بیماری باز می‌گردد.


در اختلال افسردگی کودکان چه عللی وجود دارد: داشتن پدر مادر افسرده خطر ابتلای فرزندان را دوبرابر می کند و اگر هردو مبتلا باشند خطر چهار برابر می‌شود


در افسردگی بچه‌ها علائمی دیده می‌شود که در بزرگسالان وجود ندارد، مثل توهم شنوایی، هذیان گویی و سایر علائم، مثل  بدخلقی، تحریک پذیری، خستگی و کاهش تمرکز که باید حداقل دو هفته این علائم طول کشیده باشد و گرنه، نوعی کج خلقی گذراست.


حتی گرایش کودک یا نوجوان به رفتارهای ضد اجتماعی و منفی کاری نیز گاهی نمودی از افسردگی آنها است و در واقع فرد با این روش‌ها به دنبال خود درمانی است و تمایل به ترک منزل، بی توجهی به ظاهر خود، مشکلات تحصیلی هم، سایر علایم مهم است. عموما" افسردگی‌هایی که از کودکی شروع می‌شود جزء شدیدترین نوع افسردگی هستند.


بهترین راه درمان به خصوص درکودکان استفاده از درمان‌های دارویی و خانواده درمانی و تشویق به انجام فعالیت‌های گروهی و نشاط آور مثل ورزش می‌باشد.


تجویز دارو بدون اصلاح ساختار خانواده و تشویق به فعالیت‌هایی با نگرش مثبت و فعالیت‌های ورزش گروهی عموما" پایان خوبی ندارد.


ایجاد نظم و برقراری جوٌ دوستی با خانواده و دوستان و افزایش آرامش و توجه به خواسته‌های فرد افسرده، کمک شایانی به درمان وی می‌کند.


سید مجید حسینی-مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان بوشهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.