سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

ارتباطات در ورزش

بسیاری از ما فکر می کنیم که فقط یک شغل در حیطه abcdی ارتباطات ورزشی وجود دارد و آن خبرنگاری است.

در حالی که هر روزنامه، مجله، ایستگاه تلویزیونی و شبکه کابلی یک یا چند روزنامه نگار ورزشی، نویسنده، عکاس و فیلمبردار ویدئویی که رویدادهای ورزشی را پوشش میدهند، در اختیار دارند علاوه بر آن بسیاری از سازمان های ورزشی افرادی را برای امور تبلیغات و توسعه تحت عناوین متفاوتی مانند اطلاعات ورزشی، روابط عمومی اجتماعی نیز استخدام می کنند.


ارتباطات ورزشی دارای چهار جنبه است:


فرآیند ارتباط، چگونگی آن، اهمیت درک آن و نحوه بهبود و تقویت مهارت های ارتباطی.


2- فرصت های شغلی موجود در حیطه‌ی ورزش که خود شامل در دو دسته است: روزنامه نگاران ورزشی و افراد فعال در بخش های داخلی و رسانه‌ها


3-فن آوری فراتر آن برفرآیند ارتباط ورزشی.


4-مسایل اخلاقی


مهارت های ارتباطی:


ویژگی مهم تمام مشاغلی که به نوعی در ارتباطات ورزشی وجود دارند، توانایی  برقراری ارتباط خوب است.


خلق یک پیام، که با دقت و اثر گذاری ارتباط روزنامه نگار با کرده مخاطب مورد نظر وی برقرار می سازد، اساس موفقیت در این حیطه است.


عدم درک فن برقراری ارتباط موثر، مقدمه تلاش های غیر سازنده یا ضد سازنده است.


هر فعالیتی که بیش از یک نفر درآن درگیر شود، به نوعی شکلی از یک ارتباط میان فردی، گروهی یا جمعی را در بردارد.


در واقع هرکاری بدون برقراری یا ایجاد ارتباط غیر ممکن است، اما همه‌ی ارتباط ما ارتباط موفقی نیستند.


برای این که یک ارتباط برقرار کننده‌ی با کفایت باشیم باید تمرین کنیم، به طور یقین تمرین یا تجربه به عنصر سازنده مهمی است علاوه بر تمرین و تجربه، درک نحوه برقراری ارتباط، توانیی ممکن یادگیری از طریق مرین، ارتباط را تعریف می سازد.


2- فرصت های شغلی موجود برای فعالان ارتباطات روزنامه نگاران ورزش می توانند به عنوان گزارشگر در یک زوزنامه محله خبر تهیه کرده و گزارش تهیه کنند.


ممکن است عکاسان نشریات چاپی یا وایشگر تلویزیونی یا تدوین گر ویدئویی باشند، در هرصورت موفقیت در روزنامه نگاری ورزشی فرد را در مشاغل مشابهی به مقام‌های بالاتر می رساند و باعث کسب مسوولیت‌های بزرگتر در همان رسانه می شود.


 کارمندان داخلی نیز وظایف ذیل را بر عهده دارند:


نوشتن مثل خبرنامه‌ها، سفارش روزنامه های شهری، نوشتن اخبار، بایگانی گزارش بازی‌ها، نوشتن و ویرایش و طراحی بروشورها، فروش فضاهای تبلیغاتی، جمع آوری سوابق و آمار پاسخ به در خواست‌های انتشارات و سازمان‌ها


فن آوری ارتباطات و اثر آن بر ورزش:


فن آوری رسانه‌ای به خصوص تلویزیون اثر گسترده‌ای بر ورزش دارد، برخی از مردم معتقدند که تلویزیون می تواند حتی باعث تغییر ورزش ملی یک کشور شود و مثل فوتبال، زیرا فضا و نحوه بازی، آن را برای نمایش بهتر تلویزیونی مناسب ساخته و در همین  زمینه، پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال باعث تغییر تمایل مردم شده و فوتبال در بسیاری از جاهایی که روابط عمومی ورزش داشته باشد ورزش ملی نبوده تبدیل به ورزش ملی و مورد علاقه‌‍‌ی مردم شده است. و امروزه اثر روز افزون فنآوری رایانه‌ای و موج اینترنت و فن آوری مجازی، امکان ارتباط آنی با افراد و دسترسی به گنجینه‌ای از اطلاعات شده است.


نکات اخلاقی:


گزارشگران ورزشی و همه‌ی فعالان در امر ارتباطات ورزشی باید به خاطر داشته باشند که آنها اعضای حرفه‌ی روزنامه نگاری هستند نه فقط هوادارانی که تنها بازی‌ها را پوشش می دهند، باید هدف داشته باشند و رویدادها را عادلانه پوشش دهند وغرض‌های شخصی پنهانی را به عنوان تفسیر مطرح نسازند و این روند را در هر رویداد ورزشی یا رقابت رعایت کرده، و به حقایق علاقه مند باشند نه این که به شایعات توجه کنند، نباید هدایایی را بپذیرند و به خاطر داشته باشند که از اطلاعات اختصاصی سازمان‌ها باید محافظت کنند.


نعمت اله امین نژاد- مسئول روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی استان بوشهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.