چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲

پارگی رباط

تقریبا یک پنجم از تمام آسیب دیدگی ها ی رباط زانو (کشیدگی و پارگی رباط صلیبی) که درفعالیت های ورزشی ایجاد می abcdشود، مربوط به رباط صلیبی قدامی است. پارگی رباط صلیبی زانو باعث ضعیف شدن مفصل زانو و درد در زانو می abcdشود. خوشبختانه در اکثر موارد آسیب دیدگی رباط زانو را با روش abcdهای بدون جراحی می توان به صورت موفقیت آمیزی درمان کرد.

ارزیابی کنار زمین :


ورزشکار با درد در قسمت داخلی زانو  و احساس خالیشدن آن در حین حرکت ، بدنبال وارد آمدن نیروی و الگوس به زانو مواجه شده گاه تورم همزمان ناگهانی هم وجود دارد . جهت جلوگیری از خونریزی داخل مفصل از بانداژ فشاری استفاده کرد .


برای جلوگیری از آسیب بیشتر باید تا زمان تشخیص قطعی  ، ورزش کردن متوقف گردد . ورزشکار و باید از عصا استفاده کرده و ازاعمال کامل وزن در پای آسیب دیده خورداری نموده و به متخصص ارتوپد مراجعه نماید .


تشخیص : (بالینی است )


پارگی لیگامان می تواند به صورت کامل یا ناقص بوده و همراه پارگی قسمت خارجی (خارج مفصل ) و قسمت داخلی از رباط متقاطع داخلی باشد . برای احتمال آسیب همراه در ناحیه مینیسک داخلی هم باید معاینه انجام گیرد .اولتراسوند یا MRI به قطعی شدن تشخیص کمک می کند .


درمان :


در آسیب لیگامان متقاطع داخلی MCL  تنها درمان غیر جراحی و فیزیوتراپی انجام می شود .


استفاده از بریس لازم نیست ، اعمال وزن کامل مجاز است . باید از ابدوکسیون پرقدرت و فعالیت چرخشی خودداری شود.


توانبخشی :


استراحت تجویز نکید ، برای تمرین های قدرتی زنجیره بسته زودرس عضلات چهار سر ران ، هامسترینگ  فیزیوتراپی  توصیه می شود . اگر احتمال آسیب مینیسک وجود دارد . باید با یک جراح ارتوپد مشورت نمود . به مدت 8-3 هفته از انجام شنای قورباغه و فعالیت های پرشی خودداری شود .


دوچرخه سواری ، بالا رفتن از پله ، شنای کرال سینه و تمرین قدرتی با زنجیره بسته جایگزین مناسب تمرین در مراحل ابتدایی هستند .


بازگشت به ورزش :


این آسیب به 12-6 هفته غیبت  از ورزش های رقابتی با حرکات چرخشی نیازمند است .


پیگیری بالینی باید تا زمانی که ورزشکار بدون علامت شود (12-8 هفته بعد ) ادامه یابد .


دکتر رمضان حیدریان - رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان


 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.