یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

اهمیت باز آموزی مربیان و ورزشکاران

روان شناسی ورزش، دانشی میان رشته abcdای است که در یک دیدگاه و جریان عمل ، به بررسی و پردازش داده abcdهای حاصل از دو دانش حرکت شناسی و روان شناسی می abcdپردازد.این دانش همزمان به بررسی چگونگی تاثیر عوامل روانشناختی بر عملکرد آدمی پرداخته و همینطور چگونگی تاثیرات متقابل ورزش و تمرین abcdهای ورزشی بر عوامل روانشناختی و جسمی را نیز مورد مطالعه قرار می دهد.

به گزارش روابط عمومی هیأت پزشکی ورزشی  استان فارس دکتر مجید چهارده چریک مسئول کمیته روانشناسی ورزشی  هیات در مصاحبه با سایت خبری این هیأت ضمن اشاره به خدمات هیات در بخش روانشناسی ورزشی برای ورزشکار استان بر لزوم  حرکت علمی در ورزش تاکید کرد در ادامه مشروح مصاحبه مسئول کمیته روانشناسی ورزشی را می خوانیم:



  • ورزشکاران حرفه ای چه نیازی به روانشناس و مشاوره های روانشناختی دارند؟


در ابتدا باید گفت (خاطرنشان نمود)  که نه تنها ورزشکاران حرفه ای یا آماتورو یا حتی مبتدی ، بلکه واقعیت اینست  که هر فردی برای پیشرفت در زندگی و سایر امور شغلی خود به راهنمایی و مشاوره ، البته در سطوح مختلف نیازمنداست.


اما شاید ساده ترین دلیل این نیاز را تقابل  ورزشکاران با رقیبان و یا حریفان هم تراز و یا قوی تر معین نماید.هرچند ورزش در ابتدا برای بسیاری از افراد شکلی از بازی، تفریح و سرگرمی دارد ، اما از زمانی که یک ورزشکار بر اساس شناسایی و رشد بهنگام توانایی ها و  استعدادهایش مورد توجه قرار می گیرید و در نهایت دوره قهرمانی و گاها حرفه ای زندگی ورزشی اش آغاز می گردد دیگر از حالت یک انسان / فرد معمولی خارج شده و به نوعی سرمایه اجتماعی ، ملی و یا جهانی تبدیل می گردد! اما روان شناسان ورزشی  بر اساس اصل حمایت و تربیت همه جانبه  استعدادهای ورزشی چنین توصیه می کنند که تمرینات ذهنی و آشنایی و  تسلط بر کاربرد مهارتها و بکار گیری بموقع ظرفیتهای روانی ذاتی و اکتسابی بایستی از دوران تایید استعداد ویژه ورزشی و تخصص یافتن ورزشکار در اواسط دوره نوجوانی به بعد آغاز و بشکل منظم و پیوسته تداوم و تمرین شود تا از بروز شرایط غیر منتظره در جریان رقابتهای ورزشی تا حد ممکن پیشگیری شود. مصداق همان مثل معروف که : پیشگیری بهتر از درمان است. زیرا جان کلام اینست که ما می گوییم ذهن خود را تمرین دهید درست بهمانگونه که برای تربیت بدن خودتان در ورزش وقت می گذارید.


2-آیا این نیاز در بین ورزشکاران آماتور نیز احساس می شود؟


مسلما پاسخ به این سئوال نیز همچون سئوال قبل مثبت است ، چرا که نه ! باید توجه نمود که گاهی تجربیات کمتردر ورزشکاران آماتور و یا عدم وجود تعلقات مالی و حرفه ای برای ادامه فعالیت و تحمل شرایط دشوار تمرین و مسابقه و هزینه کردن بخش مهمی از دوران جوانی برای ورزش و لذت بردن از آن ، آنهم در سطوح رقابتی ، نیاز ورزشکاران آماتور به دسترسی و بهره مندی از خدمات متنوع حوزه روانشناسی را  برای حفظ انگیزه و انرژی روانی که لازمه چنین شرایطی است  ملموس تر هم می نماید


3-چه برنامه هایی امسال اجرا کرده اید؟


یکدروه کلاس توجیهی برای مربیان هیات  جودو استان


تشکیل یک دوره کلاس توجیهی مفاهیم پایه در رشد و روانشناسی فعالیتهای رقابتی برای کودکان و نوجوانان برای مربیان و والدین در فیروزآباد به دعوت هیات آمادگی جسمانی آن شهرستان


تدریس در سه دوره آموزش و بازآموری مطالب مرتبط با روانشناسی آسیبهای ورزشی و ارتباط با ورزشکارویژه پزشکیاران ورزشی استان و بیش از 10 مورد مشاوره به ورزشکاران و قهرمانان در سطوح مختلف


4-چگونگی ارتباط شما با هیاتهای ورزشی و باشگاههای استان ؟


معمولا بنا به دعوت وسفارش موضوع کارگاه ، تدریس ، مشاوره کوتاه مدت گروهی و یا سخنرانی مطابق با نیاز مربیان ، ورزشکاران ، سرپرستان و مدیران تیم ها و باشگاهها


5-میزان ارائه مشاوره به ورزشکاران( چند جلسه – عمدتا ورزشکاران چه رشته هایی)؟


بیش از 10 جلسه ارائه مشاوره در داخل و یا خارج از دفتر هیات استان وبه ترتیب برای ورزشکاران عمدتا نوجوان و جوان رشته های بدمینتون ، شنا ، اسکواش،  تیراندازی،و تنیس روی میز


6- فکر می کنید عمده ترین مسئله روانی ورزشکاران استان چیست  و چه راه حلی برای برطرف کردناین مشکل یا مسئله پیشنهاد می کنید؟


مشکلات ورزشکاران متعدد و متنوع هستند اما شاید مهمترین آنها به قرار زیر باشند:


- فشارو تاکید بیش ار حد والدین ، مربیان و هم تیمی ها برای کسب عناوین قهرمانی در سنین نوجوانی


- استرس و اضطراب قبل و حین رقابت و تفاوت بین عملکرد در تمرین و مسابقه – تولید نتایج نامطلوب غیر منتظره ( عدم آمادگی روانی ناشی از نامناسب بودن سطح مهارت ، غلط بودن شیوه تمرینات ، رقابت ناسالم و تبعیض درون اعضائ تیم و تاکید بیش از حد بر برد)


-عدم انسجام تیمی ، وجود باندهای غیر رسمی درون تیمها و اختلافات مربیان در جنگ قدرت درون هیاتها و باشگاهها


- عدم شناخت کامل مربیان نسبت به مهارتها و ظرفیتهای روانشناختی مؤثر بر موفقیت در رشته ی مورد نظر


- عدم وجود چشم انداز موفقیت درازمدت در بسیاری از رشته های ورزشی آماتوری  ، به دلیل نامنظم ، نا کافی و برنامه ریزی نشدن صحیح مسابقات قهرمانی کشور در طول سال  ، که باعث افت شدید انگیزشی ورزشکاران می گردد


- ناکافی بودن شرایط و امکانات و تجهیزات ورزشی مورد نیاز آموزش مستمرو تمرینات منظم برای فعال شدن روند استعداد یابی و استعداد پروری  و اما راه حل :با توجه به ضعف در ساختار آموزشی و تربیتی مهمترین راهکار حل معضلات و مسائل فوق الذکر را در تنظیم برنامه های آموزش و توسعه دانش مهارتهای روانی و بازآموزی مداوم مربیان و ورزشکاران منتخب از یکسو و توجه به تحت پوشش قرار دادن تیم ها و ورزشکاران متناسب با نایزهای رقابتی آنها از دیگر سو می دانم .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.