چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵

نکاتی درباره روانشناسی ورزشی

با توجه به اینکه در ورزشکاران حرفه ای، ورزش شغل و کار اصلی آنان محسوب می شود، فشار های زیادی چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روانی به آنان وارد می شود.

در اینجا حضور یک روانشناس که با ابعاد شخصیت و ابعاد روانی ورزشکار آشنا باشد و ورزشکار نیز روانشناس مربوطه را به عنوان فردی متخصص که همیشه در کنار وی هست تا در کم کردن این فشارها و استرس های روانی که در برگیرنده ابعاد مختلف ورزشی و هم شامل خواسته ها نیازهای خانواده ورزشکار است،به وی کمک می کند تا بتواند بهتر و روان تر در تمرینات و مسابقات حاضر شده و توان واقعی خود را نشان دهد. علاوه بر این یک ورزشکار حرفه ای هر قدر نیز که در اجرای مهارت های ورزشی خود توانمند باشد نیاز دارد که این مهارت ها را در طول مسابقات به طور ثابت نشان دهد، این مهارت ها را بهبود بخشد و نقاط ضعف خود را از نظر مهارت های روانی و ذهنی بهبود ببخشد بنابراین روانشناسی ورزشی در بین ورزشکاران باید به عنوان یک ضرورت نهادینه شود.


  نیاز ورزشکاران آماتور به روانشناس


در ورزشکاران آماتور اگر چه فشارهای روانی کمتر است، ولی ورزشکار آماتور معمولاً دو انتظار عمده از ورزش دارد: یک پیشرفت در عملکرد ورزشی خود و دیگری حفظ سلامتی و لذت بردن از ورزش کردن. بدیهی است که هر چه ورزشکار به مهارت های روانی بیشتری دست یابد می تواند عملکرد سریع تری داشته باشد و خود این به احساس های مثبتی مانند خودکارآمدی، شایستگی و اعتماد به نفس برای ورزشکار منجر می شود. تحقیقات نشان داده است که مهارت های آموخته شده و این احساس های مثبت به زندگی عادی و جاری ورزشکار منتقل می شود و تأثیر خوب خود را در زندگی وی نیز نشان می دهد. هر چقدر که ورزشکار احساس های مثبت و خوب بیشتری در ورزش خود مشاهده کند با نشاط و شادابی بیشتری به ورزش ادامه می دهد و این روند را بهتر ادامه می دهد که این در حفظ سلامتی و تندرستی وی نیز مؤثرتراست.


ارائه خدمات مشاوره ای به ورزشکاران


ارائه مشاوره به ورزشکاران اگر به منظور  حل مسائل و مشکلات شخصی آنان باشد به صورت یک مشاوره عادی و به صورت هفته ای یک جلسه و در شرایط بحرانی تر با توجه به نیاز ورزشکار تعداد جلسات تعیین می شود. در صورتی که این ارتباط جهت ارتقای مهارت های روانی و ذهنی ورزشکار باشد می توان جلسات آموزش و تمرین این مهارت های روانی را در بهترین حالت به تعداد جلسه های تمرین ورزشی ورزشکار برگزار کرد و در صورت عدم امکان به یک تا دو جلسه در هفته کاهش داد. تمرین مهارت های روانی در تمام رشته های ورزشی و جهت بالا بردن و بهبود مهارته ای روانی ورزشکاران مورد نیاز است و به رشته های خاصی محدود نمی شود، اگر چه برخی مهارت های روانی در بعضی از رشته های ورزشی ممکن است بیشتر مورد نیاز باشد و در بعضی رشته ها دیگر مهارت های روانی بیشتر استفاده بشود. قابل توجه است که بهترین زمان شروع این تمرین های ذهنی قبل از شروع فصل مسابقات می باشد.


عمده ترین مسأله روانی ورزشکاران استان خوزستان و راه حل آن


با توجه به اینکه استان ما طبق بررسی های انجام شده بالاترین سطح اضطراب و مشکلات و اختلالات اضطرابی را بین استان های کشور دارد این مسأله یکی از بزرگترین مشکلاتی است که باید با مشاوره آموزش و تمرین کنترل شود و بهبود یابد. به نظر می رسد ورزشکاران ما از نظر مهارت های روانی و ذهنی مرتبط با ورزش در سطح مطلوبی قرار نداشته باشند، که این مهم با برگزاری کلاس های مشاوره و همچنین حضور روان شناس در کنار آنان حل می شود.


داود قاسمی- رئیس کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.