یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰

دکتر جهانی تشریح کرد؛

شایعترین علل درد زانو در ورزشکاران نوجوان

بیماری اسگود شلاتر (Osgood Schlatter) یکس از شایعترین علل درد زانو در ورزشکاران نوجوانان است.

دکتر جمشید جهانی مسئول کمیته تحقیقات و پژوهش پزشکی ورزشی استان فارس ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: این بیماری سبب درد جلو و پایین زانو( روی قسمت بالای استخوان درشت نی ساق) ،حساسیت در لمس و تورم می شود.


وی افزود: اغلب این علائم در نوجوانانی که در فاز جهش رشد قدی هستند در سنین حدود 12 الی 15 سالگی رخ می دهد و می تواند یکطرفه یا دو طرفه باشد.


دکتر جهانی در ادامه گفت: علائم در محل اتصال رباط کشککی به درشت نی ایجاد می گردد. این امر در نوجوانانی که به ورزشهای فوتبال، بسکتبال و ژیمناستیک می پردازند شایعتر است.


مسئول کمیته تحقیقات و پژوهش استان فارس در خصوص علائم و نشانه های این بیماری به موارد ذیل اشاره کرد :


. درد جلوی زانو که با فعالیت و دویدن تشدید می گردد . به خصوص حرکات پرشی و بالا و پائین رفتن از پله ها


. تورم و حساسیت در لمس بالای ساق (زیر زانو)


. برجستگی و قرمزی ناحیه قدامی زیر زانو


. تشدید درد در هنگام انقباض عضلۀ جلو ران(عضله چهار سر)


دکتر جهانی در خصوص عل ایجاد این بیماری نیز گفت: اعتقاد بر این است که در فاز رشد سریع استخوانی به دلیل انقباض های اعمال شده روی استخوان درشت نی در محل اتصال رباط کشککی(رباط پاتالار)این اعمال فشار سبب بروز تحرک و به تبع آن واکنش استخوانی به صورت درد و برجستگی محل اتصال این رباط می شود و معمولاً با خاتمۀ رشد استخوان علائم رفع می گردد.


وی در خصوص درمان این بیماری بیان داشت: در ابتدا باید پس از معاینه کامل سایر علل ایجاد این درد از نظر پزشکی رد و پیشنهاد می گردد برای تشخیص بهتر   رادیو گرافی از زانو تجویز گردد و در ادامه درمان ابتدا  استراحت و تعدیل فعالیت توصیه می گرددو توصیه می گردد از حرکاتی که باعث خم شدن زیاد زانو می گردد و همچنین حرکات پرشی باید کاهش یابد.


دکتر جهانی ادامه داد: ورزشکار بیمار می بایست از پیاده روی های طولانی مدت بپرهیزد و همچنین در صورت عدم بهبود و تشدید درد لازم است در زمان استراحت از سرما درمانی (کیسه های یخ)، بانداژ و بالا قرار دادن پا هنگام استراحت به منظور رفع درد و تورم استفاده کند و معمولاً علائم بهبودی طی چند هفته تا چند ماه مشاهده می گردد و پس از رفع علائم بیماری می توان به آرامی به فعالیت ورزشی پرداخت.


 


 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.