مربیان معتبر ، مورد قبول و احترام ورزشکاران می باشند و آنان برای برقراری ارتباط با مربی خود تمایل بیشتری نشان می دهند اعتبار مربی از راههای مختلفی توسعه خواهد یافت از جمله :
- معلومات ورزشی
شما باید نسبت به اطلاعات ورزشی خود اعتماد به نفس داشته باشید و با اعتماد به نفس قبول کنید که گاه ممکن است ورزشکاران مطالبی را بدانند که شما از آن آگاهی ندارید . اگر پاسخ سوال را نمی دانید ، بهتر است که بگویید « پاسخ آن را نمی دانم ،ولی در مورد آن تحقیق خواهم کرد » نه اینکه پاسخ را حدس بزنید و آنگاه حدس شما درست نباشد .
- سخن گفتن در موقع لزوم
اگر بیش از حد سخن بگویید ، ورزشکاران متوجه نمی شوند که چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست . بنابراین ابتدا نسبت به اهمیت مطلبی کهمی خواهید بگویید اطمینان حاصل کنید سپس سعی کنید آن را به زبانی ساده و واضح بیان کنید . - لباس و ظاهر
ظاهر شما در افراد دیگر به خصوص در مراحل اولیه برقراری ارتباط تاثیر خواهد گذاشت . ورزشکاران دوست دارند به مربیشان افتخار کنند و این امر زمانی صورت می گیرد که مربی از لحاظ لباس ، شخصیت و تدارکات فنی حساب شده ظاهر شود.
برقراری ارتباط موثر ،پایه و اساس یک مربیگری خوب را تشکیل می دهد . بدون این ارتباط مربی مشکل می توانند اطلاعات را به ورزشکار منتقل کند . یادگیری مهارت بر اساس توضیح تمرین واظهار نظرهای مربی صورت می گیرد . توسعه مهارت های «برقراری ارتباط » نه تنها به آموزش مهارت های ،بلکه در ایفای کلیه نقشهایی که مربی به عهده دارد به او کمک خواهد کرد .
یک مربی خود ،در عین حال یک آموزش دهنده مهارت های جسمی است ک از اصول مربوط به فرا گیری مهارت ها ، برای موثر واقع شدن آموزش خود استفاده می کند. مربی در تجزیه و تحلیل اجرای مهارت به وسیله ورزشکار قادر است تفاوت های بین «روش » و«تکنیک » ورزشکار را درک کند .«روش» عبارت است از الگوی حرکتی فرد مخصوص به ورزشکار که بر مبنای طول اندام شکل بدن قدرت انعطاف پذیری و سایر ویژگیهای شخصی او به وجود می آید . «تکنیک » عبارت است از موثرترین راه برای حل مشکلات و مسایلی که هنگام انجام دادن یک کار بدنی خاص پیش می آید . شما به عنوان مربی لازم است اشتباهات تکنیکی را تصحیح کرده در بعضی موارد اجازه دهید که ورزشکار روش خاص خود را به طور کامل توسعه بخشد .
مریم خائف-هیئت پزشکی ورزشی استان کرمان
منابع و مأخذ
Introduction to Coaching Theory- Written And Edited by : Peter J. L Thompson M .Sc.
ارسال نظر