دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵

فوق تخصص جراحی زانو بیان کرد:

بعد از پایان کرونا پارگی رباط صلیبی ورزشکاران به ویژه حرفه ای ها به شکل قابل توجهی افزایش یافت

دکترباشتی

  پزشک متخصص ارتوپدی وفوق تخصص  جراحی زانو با اظهار اینکه پیشگیری بهترین درمان برای جلوگیری از آسیب دیدگی بدنی ورزشکاران و یا سایرافراد است،گفت: پیشگیری رکن اصلی است چرا که آسیب دیدگی به ویژه در ورزش های سخت وحرفه ای امری اجتناب ناپذیراست.

دکتر کاوه باشتی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا بیان کرد: باید شرایطی را برای ورزشکاران فراهم کنیم که میزان آسیب دیدگی آنها کمتر شود.

این جراح  اضافه کرد: بعد از پایان کرونا پارگی رباط صلیبی ورزشکاران به ویژه حرفه ای ها به شکل قابل توجهی افزایش یافت چرا که آنها ۲ سال دور بودند و به دور از آمادگی جسمانی ورزش کردند و موجب آسیب های متعدد برای آنان شد.

باشتی با بیان اینکه آموزش بسیارمهم است وما درهیات پزشکی ورزشی فارس در زمینه های مختلف با استفاده از متخصصان در خدمت ورزشکاران هستیم افزود: آگاهی بخشی با آموزش علم روز تاثیر زیادی در سلامت ورزشکاران و آحاد مختلف جامعه دارد و آمادگی داریم با سایر هیات های ورزشی که نیاز سنجی کنند و در زمینه های مختلف کلاس های تخصصی آموزشی برگزار کنیم.

چرا ورزشکاران آسیب می بینند؟

او اضافه کرد : بطور کلی ورزشکاری در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرد که آمادگی جسمانی کافی نداشته باشد، به عنوان مثال ورزشکاران آماتور نسبت به ورزشکاران حرفه ای بیشتر آسیب می بینند چرا که فوتبالیستی که مرتب و به صورت حرفه ای در حال تمرین است با فردی که در ماه یک روز تمرین می کند میزان آسیب دیدگی اش کمتر است.

این پزشک جراح در ادامه سخنانش به نکته مهمی اشاره کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از مربیان فکر می کنند اگر از اول تا آخرهفته به ورزشکار تمرین سخت و یا حتی در 2 نوبت  ورزش بدهند این ها در تیم ملی مقام می آورند در حالی که این امراشتباه است وباعث آسیب دیدگی ورزشکار می شود.

بازگشت به حالت اولیه، ریکاوری

دکتر باشتی بیان کرد:اگر اجازه داده نشود که روند بازگشت بدن به صورت طبیعی صورت گیرد ورزشکارآسیب می بیند ودچار پارگی مینیسک یا ساییدگی غضروف می شود، ورزشکارانی داشتیم با آمادگی جسمانی بالا اما به دلیل ریکاوری نکردن آسیب دیده اند برای همین هم به مربیان توصیه می شود حتما ریکاوری در زمان مناسب برای ورزشکاران در نظر بگیرند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس با اشاره به علم مهم تغذیه اظهار کرد: ماشین اگر سوخت استاندارد به آن نرسد بد کار می کند اما بدن انسان هزاران برابرحساس تر است و باید دقت کنند دستورات تغذیه از متخصصان امربگیرند چرا که باید در مورد میزان مصرف کربوهیدراتها، پروتئین ها و غذاهایی که برای بدن مضر است دقت شود.

مکمل ها و داروی های غیر مجاز

دکترباشتی گفت: آنچه در این سال ها نادیده گرفته شده و آسیب های بسیار گسترده در جوان ها به وجود آورده، استفاده نابجا وبدون تجویز پزشک متخصص از مکمل ها و داروهای غیرمجاز برای افزایش و یا کاهش وزن است که  عوارض های غیر قابل جبرانی در پی دارد.

وی اضافه کرد: براساس آمار هر روز شاهد هستیم که بیماران زیادی به مطب های پزشکان به دلیل سیاه شدن استخوان های مفصل مراجعه می کنند که این یک فاجعه برای جوانان است و امکان زیادی دارد که عمر ورزشی آنها تمام شود.

دکتر کاوه باشتی بیان کرد: بازیکن رزمی مراجعه کرده  که سر استخوان دوتا رانش سیاه شده بود که این امر به خاطر استفاده از استروئید ها (چربی ) بوده و ورزشکاران باید دقت کنند مکمل ها و یا داروی ورزشی حتما با نسخه پزشک متخصص و از داروخانه ها تهیه کنند چرا که بسیاری از مکمل ها که از مبادی قانونی وارد نمی شوند و اکثرا آلوده به استروئید (چربی ) پردنیزولون (داروی ضد التهاب قوی از گروه کروتونها ) هستند و ممکن است تست دوپینگ ورزشکاران مثبت شود.

وی با اظهار اینکه از دانشگاه علوم پزشکی می خواهیم در فضای مجازی بیشتر در مورد مکمل ها و داروی های غیر مجاز اطلاع رسانی کنند، افزود: سهل انگاری در این امر مهم و خطرناک سلامت جوان ها را به شدت تهدید می کند چرا که یک سری از داروهای غیرمجازومکمل ها دارای آمفتامین (مواد مخدرصنعتی ) و روان گردان هستند که دچار اختلال حواس، آسیب بدنی، تغییرات شخصیتی، اسکیزو فرنی ( روان پریشی ) می شود.

دکتر باشتی درادامه سخنانش به داروهای چاقی و اثرات بسیار مخرب آن اشاره کرد و گفت: والدین باید مراقب فرزندان خود باشند و برکارآنها نظارت کنند که چیزهای غیرمعمول نخورند چرا که ورزشکاران نیاز نیست حتما از مکمل استفاده کنند و می توانند غذاهای طبیعی مصرف کنند.

وی گفت : مقوله ورزش حرفه ای جداست و ورزشکارانی که در حد المپیک و مسابقات جهانی هستند تحت نظر متخصصین تغذیه می توانند مکمل های مورد نیاز را استفاده کنند.

دکترباشتی بیان کرد: مادرهمه ورزش ها بدنسازی است و در هر رشته ای قسمتی از بدن فعال می شود و به طور کلی نمی شود یک ورزشکار مثلا عضله چهار سر رانش قوی باشد اما دور کمر ضعیف برای همین هم بدنسازی اصولی توصیه می شود.

وی گفت: آمادگی جسمانی بسیار مهم است و فوتبالیست باید توان بیشتر از ۹۰ دقیقه بازی کردن داشته باشد تا بدنش تخلیه نشود و پس از پایان بازی هم احساس خستگی نکند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.