دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۵

اختلالات گوارشی در ورزشکاران

دلایل فیزیولوژیک متعددی وجود دارد که یک ورزشکار به مشکلات گوارشی مبتلا می شوند. در برخی موارد می توان با تغییر عادات غذایی یا محدودیت غذایی، مشکل را درمان کنیم. در برخی موارد دیگر که ورزشکار از لحاظ بالینی در وضعیت حادی قرار دارد باید ورزشکار را به پزشک ارجاع دهیم.

دلایل فیزیولوژیک متعددی وجود دارد که یک ورزشکار به مشکلات گوارشی مبتلا می شوند. در برخی موارد می توان با تغییر عادات غذایی یا محدودیت غذایی، مشکل را درمان کنیم. در برخی موارد دیگر که ورزشکار از لحاظ بالینی در وضعیت حادی قرار دارد باید ورزشکار را به پزشک ارجاع دهیم. در اینجا به برخی از مشکلات گوارشی ورزشکاران و راهکارهای تغذیه ای آن ها اشاره میکنیم.



  • ریفلاکس مری-معدی: درمان عارضه ی ریفلاکس براساس شدت و علت آن می تواند شامل مداخلات تغذیه ای و پزشکی باشد. باید حجم غذاها را کم و تعداد وعده ها را افزایش دهیم. غذا باید به آرامی خورده شود و به طور کامل جویده شود. کاهش حجم موادغذایی و مایعات مصرفی قبل از ورزش مفید می باشد. مصرف کافئین را باید کاهش داد.غذاهایی که باعث تشدید علائم می شود شامل: غذاهای ادویه دار و مرکبات و غذاهای با چربی زیادو غذاهای فرآوری شده

  • زخم های پپتیک: ممکن است در معده یا روده ایجاد شود. باید از مصرف سیگار پرهیز کنید. قهوه و کافئین، بسیار کم مصرف شود. چاشنی ها به خصوص فلفل مصرف نشود. اگرچه در ابتدا شیربرای تسکین درد استفاده میشود اما بعد از مدتی علائم را تشدید می کند. مصرف قندهای ساده و مصنوعی را باید کاهش داد. استفاده از مواد آنتی اکسیدان و امگا 3 بسیار مفید است.

  • عدم تحمل به لاکتوز: علایم عدم تحمل لاکتوز شامل دردهای شکمی، نفخ و تجمع گاز می باشد و در برخی موارد با بروز اسهال یا مدفوع آبکی همراه است. در این موارد شیر به مقدار بسیار کم تحمل میشود. در این بیماری ماست بهتر تحمل می شود. محصولات پروبیوتیک در این بیماران مفید می باشد. نکته ی قابل ذکر آن است که می توان از مقادیر بسیار کم شیر در این بیماران استفاده کرد سپس به تدریج مقدار آن را افزایش داد.


برخی از اختلالات گوارشی در ورزشکاران به علت اضطراب و استرس ایجاد می شود. در این ورزشکاران بهتر است که نوشیدنی ها به صورت جرعه جرعه مصرف شوند. قبل از مسابقات غذاهای سبک که سریع از معده خارج شده و قابل تحمل می باشند، استفاده کنید به خصوص غذاهای کم چرب. قبل از ورزش به سرویس های بهداشتی رفته و اجابت مزاج را انجام دهید. از نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی هایی با قندهای مصنوعی بپرهیزید.                                                       


 


فرنازنوری زاده، کارشناس تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان