دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

بیومکانیک عضله در هنگام دوی سرعت

دو سرعت

در طول حرکت، عضله، عملکردهای گوناگونی به عنوان موتور، ترمز، سرعت بخش و پایدار کننده، دارد. دو مدل اولیه عملکرد واحد عضله-تاندون (MTU) ارائه شده است: مدل بازدهی و مدل قدرتی. عملکرد ایزومتریک همسترینگ ها در دوی سرعت (اسپرینت) عمدتا  پایه مدل بازدهی MTU است. این مدل بر این فرض استوار است که لوپ حرکتی ایزومتریک در مقایسه با سیکل های کشش-کوتاهی موجب صرفه جویی متابولیک می شود.  اما در اسپرینت، سیکل های عضلانی کشش- کوتاهی فراوان بوده و به شکل تیپیک، قدری افزایش فعال طول اتفاق می افتد. به هر حال، اسپرینت، یک ورزش بیشینه  با سرعت بالاست که همسترینگ ها را در مواجهه با بار مکانیکال بزرگی قرار می دهد که به نظر می رسد ورای ظرفیت ایزومتریک باشد. بافت قابل توجه همبند در همسترینگ ها، (مثل تاندون ها و آپونوروزها)  و نقش تاندون ها در بافر کردن مکانیکال و کاهش فشار بر روی فاسیا و به عنوان یک فنر بالقوه که انرژی الاستیک را ذخیره و آزاد می کند، قابل توجه می باشد.

اغلب شواهد موجود، به عملکرد عضلات همسترینگ به شکل ترمز جاذب انرژی که اکستانسیون زانو را کند کرده و در مرحله پایانی تاب خوردن پا در اسپرینت، بار مکانیکال بزرگی را تحمل می کند، اشاره می کنند. اما ساختار همسترینگ ها در بین عضلات مختلف، گوناگون است. نسبت به یکدیگر، عضلات سمی تندینوس و سرکوتاه عضله دوسر رانی برای گردش های فاسیکولر بزرگ مناسب ترند. در حالیکه سر کوتاه عضله رانی و سمی مامبرانوس فاسیکل های نسبتاً کوتاه تر و تاندون های بلند تر داشته و برای حرکت دوی سریع مناسب ترند. بنابراین، ترکیب های گوناگونی از دوی سرعت – ترمز و عملکرد موتوری - و توزیع کار متفاوت بین هر یک از عضلات همسترینگ ها به وجود می آید.

در نهایت، عملکرد عضله پیچیده و به ملغمه ای از  اثرات متقابل بین متغیرهایی مثل کینماتیک عضلانی- اسکلتی و کینتیک، الگوهای تحریک عضله، و تنظیمات عصبی-مکانیکال تنش و سفتی، و بار وارده از محیط وابسته است. اینکه چه مقدار تمرینات ایزوله همسترینگ می تواند عملکرد همسترینگ در اسپرینت را نشان دهد، مورد سوال است. اما، فواید تطبیقی مورد استفاده برای ورزشکاران، با انواعی از تمرینات ویژه همسترینگ ها دیده شده است. یک رویکرد  سختگیرانه تر برای انتخاب تمرینات اختصاصی  بر پایه قالب های مبتنی بر شواهد حول محرک خاص ورزش، تطابقات همراه در اثر ورزش، و اثرات این تطابقات بر عملکرد همسترینگ ها و کاهش خطر آسیب در حین دوی سرعت، مورد نیاز خواهد بود.

Kalkhoven, J.T., Lukauskis-Carvajal, M., Sides, D.L. et al. A Conceptual Exploration of Hamstring Muscle–Tendon Functioning during the Late-Swing Phase of Sprinting: The Importance of Evidence-Based Hamstring Training Frameworks. Sports Med 53, 2321–2346 (2023). https://doi.org/10.1007/s40279-023-01904-2

دکتر لاله حاکمی/متخصص داخلی/نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.