سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸

سازمان بهدشت جهانی اعلام کرد؛

ژانویه ماه آگاه سازی سرطان دهانه رحم

سرطان

سرطان دهانه رحم، چهارمین سرطان بانوان است. تقریباً ۹۰ درصد مرگ و میر این سرطان، در کشورهای فقیر و متوسط اتفاق می افتد.

دکتر لاله حاکمی/متخصص داخلی-نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی

تقریباً همه موارد سرطان دهانه رحم به علت ویروس زگیل تناسلی است. ویروس اچ پی وی همان ویروس پاپیلومای انسانی یا زگیل تناسلی بوده و بیش از ۹۰ سویه آن شناخته شده است.

بسیاری از موارد زگیل تناسلی از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری است. ۶ نوع واکسن زگیل تناسلی در سراسر دنیا وجود دارد. همه آن ها در برابر انواع پرخطر ویروس (سویه های ۱۶ و ۱۸) که بیشترین انواع سرطان های دهانه رحم را ایجاد می کنند، موثر هستند. این واکسن ها نشان داده اند که موثر و بی خطرند.

زگیل تناسلی شایع ترین بیماری منتقله از تماس جنسی می باشد. ویروس زگیل تناسلی می تواند پوست، ناحیه تناسلی و گلو را درگیر کند. تقریباً همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، در طی زمانی از زندگیشان به این بیماری (معمولاً بدون علامت) مبتلا می شوند. در اغلب موارد، سیستم ایمنی، ویروس را از بدن از بین می برد. عفونت پایدار با ویروس پرخطر (به ترتیب سویه های ۱۶، ۱۸، ۳۳) ممکن است موجب بروز سلول های غیرطبیعی نئوپلازی اینترااپی تلیال، و در نهایت سرطان مهاجم شود.

توصیه ها: 

    1. دختران برای پیشگیری از این سرطان واکسینه شوند.
    2. واکسیناسیون بین سنسن ۹ تا ۱۴ سالگی راه بسیار موثری برای پیشگیری از عفونت با زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های وابسته به این ویروس است.
    3. غربالگری سرطان دهانه رحم  در زنان بعد از سن ۳۰ سالگی هر ۵ تا ۱۰ سال می تواند بیماری دهانه رحم را تشخیص دهد که در صورت درمان، از ابتلا به سرطان پیشگیری شود.
    4. در زنان آلوده به ویروس ایدز، شروع غربالگری از ۲۵ سالگی هر ۳ سال یکبار است.
    5. در هر سنی، تشخیص زودرس و به موقع و بدنبال آن درمان سریع و صحیح می تواند موجب درمان سرطان دهانه رحم شود.
    6. از سیگار (و سایر دخانیات) دوری کنید.
    7. استفاده از کاندوم توصیه می شود.
    8. ختنه پسران توصیه می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.