یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹

درد و ورزش

ورزش همگانی

امروز ورزش و حرکت یکی از ارکان اصلی درمان درد در کلینیک های چند تخصصی درد دنیا به شمار میرود و در واقع نسخه ورزشی بر اساس شرایط کلی بیمار و عضو هدف و پارامترهای دیگر توسط پزشک متخصص درد تنظیم و همکاران فیزیوتراپی و کار درمانی و حرکات اصلاحی نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

اما عدم آشنایی کافی مردم و اطلاع رسانی ناکافی باعث میشود که افراد با تشخیص خود یا دوستان به مراکز ورزشی غیر معتبر مراجعه کنند و صدمات گاها" غیر قابل جبرانی به فیزیک خود وارد نمایند.

مطالعات زیادی در مورد تاثیر ورزشهای مختلف در حفظ سلامتی و درمان درد صورت نگرفته است. اما آخرین مطالعات انجام شده نشان داده اند که ورزشهای هوازی استقامتی گرچه در افزایش ظرفیت قلبی عروقی و کاهش وزن و کیفیت زندگی موثر هستند اما به تنهایی نقش زیادی در درمان درد ندارند. ورزش های کششی نیز به تنهایی نمی توانند در افزایش کیفیت زندگی و کاهش درد نقش زیادی داشته باشند. ورزشهای قدرتی جزئی لازم از برنامه ورزشی در کنار سایر انواع ورزش می باشند و در کاهش وزن، افزایش قوای عضلانی، کیفیت زندگی موثر ند همچنین جهت پیشگیری و درمان بسیاری از دردها با علل مختلف جسمی و حتی غیر جسمی موثر می باشند. البته تاکید می شود که اصول استاندارد آن رعایت شود و با حرکات کششی تلفیق گردد.

  1. گرم کردن

حداقل مدت آن ۱۰ دقیقه باشد و باید در برگیرنده قسمتهای مورد نظر در بخش ورزشی همان روز برای مثال اگر قرار است بیشتر روی اندامهای تحتانی تمرکز گردد، بیشتر زمان گرم کردن در همان نواحی باشد.

حرکات هوازی در زمان گرم کردن بهتر است به مدت زیاد انجام نشود تا توان انجام حرکات قدرتی کم نگردد (در صورت نیاز می توان در خاتمه حرکات قدرتی از حرکات هوازی یا کاردیو استفاده شود)

  1. حرکات ورزشی قدرتی حتما" باید بر اساس نیاز و فیزیک برنامه ریزی شود و مربیان نظارت دقیق بر آموزش و نحوه انجام آن داشته باشند.

چه بسیار دیده شده که افراد با ناآگاهی و سرخود تمریناتی انجام داده اند که منجر به دردهای مختلف شانه، زانو و کمر و ... گردیده است. مراجعان بسیاری مشاهده کردیم که در سنین پایین دچار بیرون زدگی  دیسک های کمری گردنی و کمری و دردهای مزمن به علت فشار روی مفاصل فاست  یا عضلات شده اند.

البته مراجعه به موقع به کلینیک دردهای استاندارد میتواند از بروز آسیب های جدی تر جلوگیری کند. از آنجائیکه بعضی از این افراد با انجام یک اشتباه دیگر به مراکز غیر معتبر مراجعه می نمایند و موجبات آسیب ببشتر را فراهم می آورند. در کلینیک های درد می توان با معاینه دقیق و انجام رادیو گرافی یا MRI لازم و یا حتی  بلوک های تشخیصی علت درد را بهتر شناسایی و درمان کرد.

  1. سرد کردن با حرکات کششی

این مرحله بسیار مهم است و باید حداقل ۱۰ دقیقه باشد و با تمرکز کامل روی عضلات کار شده انجام شود. چرا که در راستای سلامت کامل بدن و یا درمان درد همانقدر که قدرت عضله و توده عضلانی مهم می باشد، طول عضلات و لیگامانها نیز باید اندازه مناسب داشته باشد. چه بسی بسیاری از دردهای شایع بدن ناشی از کوتاهی عضلات و لیگامانها می باشد.

در تحقیقات انجام شده دیده شده که در یک حرکت کششی تازه بعد از ۳۰ ثانیه عضله و لیگامان شروع به کشیده شدن می کنند و انجام آن زیر ۳۰ ثانیه تاثیر چندانی در راستای هدف ندارد بهترین زمان جهت انجام هر حرکت کششی باید به صورت ایده آل ۲ دقیقه باشد که می توان بر حسب توان و احساس خوشایند فرد از ۳۰ ثانیه به ۲ دقیقه افزایش یابد. بطور کلی دامنه حرکات قدرتی و کششی باید در حد تحمل فرد یعنی زیر آستانه درد باشد، تا آسیب بیشتری وارد نشود. شناخت حرکات و تاثیر آن روی عضلات و مفاصل در حرکات تک مفصلی –چند مفصلی پوزیشن های درست حرکت و رعایت نکته های کلیدی در هر حرکت می تواند نه تنها از آسیب جلوگیری کرده بلکه تاثیر بیشتر و بهتر در کیفیت و عملکرد عضلات داشته باشد.

دکتر نائره خداشناس فیروزآبادی-متخصص بیهوشی، فلوشیپ درد

رئیس کلینیک چند تخصصی درد بیمارستان خاتم الانبیا(ص)

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.