چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰

تاثیر درمانی اصلاح سبک زندگی در بیماری اندومتریوز

ورزش بانوان

اندومتریوز یکی از شایع ترین بیماری های زنان در سنین باروری است. اندومتریوز به معنی کاشته شدن بافت اندومتر بافت داخل رحم در نواحی دیگر از جمله تخمدان، مثانه، روده، لب و کف لگن است.

با هر سیکل پریود در این اشخاص، سلولهای منطقه مبتلا به اندومتریوز هم دچار خونریزی می شوند. و درد ایجاد می کنند و در اثر خونریزی  های مکرر، چسبندگی در آن ناحیه ایجاد می شود.

علل اندومتریوز شامل فاکتور های ژنتیک، استرس، عوامل محیطی و آلودگی محیط زیست هستند. علائم اندومتریوز بصورت درد شدید هنگام پریود، لکه بینی، نازایی، انسداد حالب، انسداد روده، خونریزی واژینال شدید، درد لگن، دردهای تیر کشنده سمت چپ یا راست، نفخ و علائم گوارشی هستند.

بیشترین جایی که اندومتریوز را درگیر می کند تخمدانها هستند که در آنها کیست شکلاتی بوجود می آورد و سبب ایجاد چسبندگی تخمدان روی حالب یا تخمدان ها به هم و به رکتوم و انتهای روده می شود. در این شرایط پریودها دردناک خواهند بود. ممکن است اولین تظاهرات اندومتریوز در نوجوانی رخ دهد و شخص مبتلا به علت درد شدید هنگام پریود هر ماه چند روز دچار اختلال در زندگی روزمره شود و افت عملکرد پیدا کند و مجبور به استفاده از مسکن های قوی شود.

اندومتریوز از نظر تقسیم بندی  چهار مرحله دارد. مرحله یک و دو خفیف هستند و کمتر قابل تشخیص هستند. مراحل سه و چهار شدید تر هستند و معمولا بیماری در این مراحل تشخیص داده می شود. درمان های اندومتریوز شامل درمان های دارویی (مثل قرص ضد بارداری) پروژسترون و داروی ضد هورمونی و جراحی لاپاراسکوپی یا جراحی باز برای برداشتن کیست تخمدان و آزاد کردن چسبندگی ها و اصلاح تنگی حالب و روده یا خروج رحم و تخمدان ها و لوله های رحمی هستند.علاوه بر دو درمان ذکر شده می توان به کاهش استرس ورزش و اصلاح سبک زندگی نیز اشاره کرد.

به علت دخالت عوامل محیطی و استرس و آلودگی محیط زیست در ایجاد این بیماری می توان از اصلاح سبک زندگی بهره جست.

ضمنا" برخی بیماران قدرت تحمل عوارض دارویی هورمونی و یا تحمل عمل جراحی را ندارند. به این بیماران، رژیم غذایی کم چرب با مصرف بیشتر مواد گیاهی ، ورزش بیشتر و آرامش بیشتر و ورزش هایی مثل یوگا، شنا و کاهش استرس و هرگونه حرکات ورزشی منظم پیشنهاد می شود. بسیاری از مبتلایان حتی با دردهای شدید ، می توانند از اینگونه درمان های غیر دارویی بهره ببرند. استفاده از مکمل هایی مثل ویتامین E و ویتامین D و Primerose oil هم در این زمینه کاربرد دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.