پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱

توصیه‌های دکتر رازی به مصدومان رباط صلیبی

دکتر محمد رازی

نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی به ورزشکاران آسیب دیده از ناحیه رباط صلیبی توصیه کرد سر خود تغییری در برنامه درمان خود به وجود نیاورند.

دکتر محمد رازی درباره نقش رباط صلیبی در حرکات پا گفت: مفصل زانو مفصلی است که حرکات متعدد از قبیل خم و راست کردن و چرخش حرکت پا روی جوانب را انجام می‌دهد و همه این‌ها به تسمه‌هایی نیاز دارد تا ثبات داشته باشد و از حرکت‌های اضافی جلوگیری کند. این کار به وسیله رباط‌های جانبی و صلیبی که ثبات مرکزیت زانو را بر عهده دارد، صورت می‌گیرد.



دکتر رازی درباره آسیب دیدگی‌ رباط صلیبی، تصریح کرد: در ورزش به خصوص ورزش‌های توپی مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال با چرخش‌های ناگهانی که ورزشکار انجام می‌دهد، رباط صلیبی آسیب می‌بیند، آسیب دیدگی‌ رباط صلیبی غالبا به دو صورت اتفاق می‌افتد، آسیب دیدگی‌ تماسی و بدون تماسی.



او ادامه داد: وقتی پاهای ورزشکاری با تکل و حرکت ورزشکار دیگر قیچی می‌شود بدن روی زانو می‌چرخد و آسیب دیدگی‌ تماسی رباط صلیبی شکل می‌گیرد، اما آسیب دیدگی‌ بدون تماس با فرد مقابل زمانی صورت می‌گیرد که در اثر چرخش ناگهانی، کف پا روی زمین می‌ماند، ولی زانو می‌چرخد.



دکتر رازی درباره درمان این آسیب دیدگی، اظهار کرد: ابتدا باید پارکی رباط صلیبی شخیص داده شود و سپس درمان طبی آغاز شود. به این ترتیب که هر سه روز یک بار معاینه و بعد عکس و فیزیوتراپی صورت می‌گیرد. بعد از اتمام دو الی سه هفته‌ عکس MRI گرفته می‌شود و نتیجه‌ قطعی مشخص می‌شود و اگر رباط پاره شده باشد، عمل جراحی صورت می‌گیرد.



او همچنین افزود: عمل جراحی زمانی انجام می‌شود که درد، تورم و خونریزی اولیه رفع شده باشد و پا دامنه حرکتی مناسبی پیدا کرده باشد. در بازسازی رباط از رباط‌های جلوی زانو (کشکک)، همسترینگ و تاندون‌ها استفاده می‌شود.



نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره دوران نقاهت بعد از جراحی، گفت: بعد از عمل حدود دو ماه ورزشکار باید تحت نظر باشد و فیزیوتراپی انجام دهد و به وسیله عصا راه برود و به تدریج بعد از شش ماه که ریکاوری مناسبی انجام شد ورزشکار باید تمرینات رشته ورزشی خود را آغاز کند.



او همچنین اظهار کرد: بهبودی در هر شخص به نکات زیادی بستگی دارد. مثلا زانوی فردی با شش ماه ترمیم می‌شود، ولی در شخص دیگری زمان بیشتری را باید صرف کرد.



دکتر رازی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان دوره درمان را کاهش داد، گفت: اگر دوران درمان کوتاه شود، امکان آسیب دیدگی‌ مجدد وجود دارد و این نکته برعکس هم صدق می‌کند یعنی اگر ورزشکار مدت طولانی از روی ترس تمرین نکند امکان آسیب دیدگی‌ سریع‌تر وجود دارد.



وی گفت: در کشور ما ورزشکار فقط فیزیوتراپی می‌کند، در صورتی که بیمار باید بعد از دو الی سه ماه باید تمرینات اختصاصی و سبک را زیر نظر شخص آگاه انجام دهد تا از آسیب دیدگی‌ جلوگیری شود.



دکتر رازی یادآور شد:در کشورهای پیشرفته ورزشکار با پای مصدوم بازی می‌کند و پس از اتمام بازی‌ها با امکانات موجود سلامتی کامل خود را به دست می‌آورد اما در ایران ورزشکار مجبور است جراحی را در همان زمان مصدومیت انجام دهد، چون بعد از اتمام دوران بازیگری امکانات کافی را ندارد.


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.