پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲

آسیب های شایع اندام تحتانی در ورزش

جمشید جهانی

یکی از آسیبهای شایع که ورزشکاران با آن دست به گریبان می باشند آسیب کشاله ران و ران است که بیشتر ین آسیب را در بین ورزشکاران دارد.

 دکتر جمشید جهانی مسئول کمیته تحقیقات و پژوهش هیأت پزشکی ورزشی استان فارس  ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: شکستگی گردن استخوان ران بیشتر در ورزشکاران مسن بالای شصت سال بعلت سقوط از ارتفاع دیده می شود و مهمترین علائم آن عبارتند از : درد شدید موضعی، عدم توانائی در بلند شدن و ایستادن روی پای آسیب دیده، کوتاهی اندام دو تا سه سانتی متر. که علیرغم درمان مناسب و کامل  بیست و پنج  تا سی و پنج درصد از آسیبهای ایجاد شده جوش نمی خورد.



 وی افزود:شکستگی تنه استخوان ران در هر سنی از ورزشکاران دیده می شود که به علت ضربات شدید ورزشی یا وسائل ورزشی(راکت یا چوب هاکی) بوجود می آید، که شیوع آن در قسمتهای فوقانی، میانی و تحتانی ران یکسان است.



دکتر جهانی درخصوص مهمترین علل شایع درد کشاله ران در فوتبالیستها  گفت: مهمترین علل شایع درد کشاله ران در بازیکنان فوتبال عبارتند از:




  1. آسیب مستقیم

  2. آسیب ناشی از استعمال مفرط (overuse)تقریباًهمیشه با استراحت طولانی بهبود می یابد ولی معمولاً استراحت برای ورزشکاران خوشایند نیست. بنابراین بهتر است برای حفظ توان هوازی تمرینات بی خطر (دوچرخه سواری، شنا) انجام شود.

  3. آسیبهای عضلانی

  4. شکستگی ها

  5. مشکلات مفصل ران

  6. فتق کشاله ران



مسئول کمیته تحقیقات و پژوهش هیأت پزشکی ورزشی استان فارس عوامل تشدید کننده درد کشاله ران را اینچنین برشمرد:




  1. استارت ناگهانی و سریع

  2. زدن ضربات کاشته و بلند



وی در خصوص برنامه بازتوانی در آسیبهای کشاله ران توصیه کرد:




  1. در هفته اول حداقل به مدت سی دقیقه راه رفتن چهار بار در روز

  2. هفته دوم دویدن آهسته در مسیر مستقیم، آغاز تمرینات

  3. هفته سوم دویدن آهسته در مسیر مستقیم، افزایش تمرینات

  4. هفته چهارم دویدن سریع، آغاز شوت زدن و شرکت در مسابقات



دکتر جهانی درخصوص مراحل کشیدگی عضلات (Strain) نیز بیان داشت:



در کشیدگی عضلات ممکن است فقط تعداد کمی از رشته های عضلانی آسیب دیده باشند و غلاف عضله سالم باشد  و در صورتی که غلاف عضله سالم باشد آسیبهای قابل ملاحظه ای به عروق خونی وارد شده است



 وی گفت: پارگی ناکامل غلاف عضله، باعث خونریزی وسیع و درگیری قسمت بزرگی از عضله می شود  ودر پارگی تاندون نیاز به  انجام جراحی می باشد



دکتر جهانی در خصوص پیچ خوردگی تاندون یا رگ به رگ شدن آن (sprain) نیز اظهار داشت:ممکن است در این حالت فقط تعدادی از رشته های تاندونی آسیب دیده باشد یا بیشتر رشته های تاندونی آسیب دیده و پارگی نسبی وجود داشته باشد  که در این حالت پارگی تاندون نیاز به جراحی دارد