پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱

دکتر غلامرضا نوروزی در جام جم:

می خواهیم در پزشکی ورزشی حرف اول آسیا را بزنیم

غلامرضا نوروزی

دکتر غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دکتر امین نوروزی، عضو هیات‌رئیسه این فدراسیون و معاون پزشکی باشگاه استقلال با حضور در روزنامه جام جم ناگفته‌های آسیب‌دیدگی بهداد سلیمی و رضا یزدانی را بیان کردند.

متن این گفت و گوها  در پی می آید:





آقای دکتر غلامرضا نوروزی! المپیک ریو را در حالی پشت سر گذاشتیم که ستاره‌هایی چون بهداد سلیمی در دقیقه 90 به این بازی‌ها رسیدند. پروسه درمان بهداد سلیمی چگونه سپری شد؟





در فاصله 9 ماه مانده به بازی‌های المپیک، انتخابات ریاست فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد و در این 9 ماه که ما مسئولیت کار را به عهده داشتیم کار معاینات و تشکیل پرونده سلامت برای المپیکی‌ها را انجام دادیم. در این میان، بهداد دچار آسیب‌دیدگی شدید شد و همه جامعه ورزش را نگران کرد و فشار مضاعفی به ما آمد. به دنبال این موضوع، جلسات تخصصی و هماهنگی متعددی برای بررسی و درمان بهداد در فدراسیون وزنه‌برداری و پزشکی ورزشی برگزار شد. خود بهداد ابتدا تمایل داشت عمل جراحی‌اش خارج از ایران برگزار شود و در نهایت پذیرفت با توجه به توانمندی پزشکان کشورمان این کار در ایران انجام شود. چند پزشک آماده این کار بودند، اما چون حق انتخاب پزشک با بیمار است، در نهایت او دکتر کیهانی را انتخاب کرد. پس از جراحی یعنی در گام دوم کار توانبخشی اهمیت بالایی داشت، در حالی که بازهم بحث این مهم در خارج از کشور مطرح بود، در نهایت قرار شد این کار در ایران انجام شود. فیزیوتراپی بهداد، کار سنگینی و به واقع شمشیر دو لبه‌ای بود که هم می‌توانست اعتبار پزشک را زیر سوال ببرد و هم به هر حال برایش شهرت داشته باشد. با این که بسیاری زیر بار این مسئولیت نمی‌رفتند، دکتر امین نوروزی ـ که ورزشکاران اعتماد فوق‌العاده‌ای به او دارندـ با شهامت هرچه تمام، اعتبار حرفه‌ای خود را وسط گذاشت و با علاقه این کار را به عهده گرفت. در کنار او یک تیم قوی شکل گرفت. روان‌شناس، متخصص تغذیه و مربی آمادگی جسمانی مرتب به دکتر نوروزی گزارش می‌دادند. حتی در روز تعطیل سلیمی می‌رفت لاهیجان یا اردبیل و دکتر نوروزی همراه او می‌رفت و در نهایت او به المپیک رسید.





در جریان بازی‌های المپیک و در دهکده بازی‌ها مقوله سلامت ورزشکارانمان از جمله بهداد سلیمی را چگونه پیگیری می‌کردید؟





یک گروه سه نفره شبانه‌روزی در تمام طول بازی‌ها به بهترین شکل و با اخلاص تمام در کنار ورزشکارانمان بودیم. در ارزیابی‌ای که از طرف کاروان شد بالای 90 درصد رضایتمندی از تیم پزشکی سه نفره فدراسیون وجود داشت. ما همه ورزشکاران از جمله بهداد را به بهترین شکل تحت پوشش داشتیم. ای‌کاش بهداد مدال می‌گرفت تا ارزش کار همکاران ما بیش از اینها مشخص می‌شد. علاوه بر این، از نظر دوپینگ هم کاروان ما پاک بود، چون هم قبل از اعزام و هم در جریان بازی‌ها مراقبت‌های خوبی از ورزشکاران به عمل آمد و مشاوره‌های لازم به آنها شد.





اما همین که او توانست شش وزنه را بزند، نشان‌دهنده هنر کار شما بود.





همین‌طور است؛ اما این کار، با مدال یک چیز دیگری می‌شد. عنایت داشته باشید دکتر امین نوروزی بابت آماده‌سازی و درمان سلیمی، ریالی پول دریافت نکرد و حتی برای وزنه‌برداران اسپانسر هم جذب کرد. او با علاقه در کنار بهداد سلیمی بود.





غیر از بهداد سلیمی، ورزشکار دیگری هم بود که خیلی روی او زوم کنید؟





رضا یزدانی هم مصدومیتش جدی بود. آشیل این کشتی‌گیر 90 درصد پاره شده بود. اما او اصرار داشت عمل جراحی را به بعد از المپیک موکول کند. فدراسیون کشتی هم دغدغه داشت و با این استدلال که فاصله یزدانی با نفرات بعدی این وزن زیاد است در نهایت این کشتی‌گیر را به المپیک برد؛ چرا که امیدوار بود مدال بگیرد و اگر آن اشتباه داوری نبود چه‌بسا یزدانی می‌توانست مدال هم بگیرد. برای ما در وهله اول سلامت ورزشکار مهم است، بعد مدال. حالا که صحبت از المپیک است بد نیست اشاره‌ای هم به سعید محمدپور، دیگر ملی‌پوش وزنه‌برداری داشته باشیم که به دلیل مصدومیت المپیک را از دست داد. او در حالی که خودش کار درمان را رها کرده بود و بسیاری معتقد بودند دنیای قهرمانی‌اش به پایان رسیده، جراحی شد و بسرعت روند درمانش را دنبال می‌کند و به احتمال فراوان بزودی به دنیای قهرمانی برمی‌گردد.





حالا فشارهای منتهی به المپیک را پشت سر گذاشته‌اید. چه اولویتی در فدراسیون پزشکی ورزشی دارید؟





درباره وضعیت ورزشکاران ملی‌پوش آسیب‌دیده به فدراسیون کشتی اعلام کرده‌ایم برای درمان رضا یزدانی مثل درمان بهداد سلیمی آمادگی کامل داریم تا با تشکیل یک تیم ویژه او را تحت پوشش بگذاریم. به هر ترتیب همزمان با المپیک ما از دیگر امور غافل نبودیم. تمام تلاش این است که پزشکی ورزشی در آسیا حرف اول را بزند. لازمه آن توسعه سخت‌افزاری است، چون از نقطه نظر نرم‌افزاری و نیروی انسانی مشکل نداریم. در این باره در نشست اخیر هیات‌رئیسه فدراسیون کارگروه تخصصی برای راه‌اندازی کلینیک پزشکی ورزشی تشکیل شد تا هرچه سریع‌تر با شکل‌گیری این کلینیک، ورزشکاران را به شکل متمرکز تحت پوشش قرار دهیم. قرار است این کارگروه با الگوبرداری از مراکز پزشکی ورزشی استاندارد دنیا، طرح پیشنهادی خود را ارائه کرده و ما کار راه‌اندازی این کلینیک را آغاز کنیم. تمرکززدایی و توسعه پزشکی ورزشی در استان‌ها و بهره‌گیری از توان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای تقویت پزشکی ورزشی در استان‌ها از دیگر برنامه‌های ماست که تابه حال در 20 استان عملیاتی شده است.





ورزشکاران چگونه می‌توانند از خدمات شما بهره‌مند شوند؟





با دریافت کارت خدمات درمانی (بیمه ورزشی) که اعتبارشان تا پایان اسفند همان سال صدور کارت است و در حال حاضر 365 روزه شده و این مهم رضایت ورزشکاران را به دنبال داشته است. از طرفی مقدمات صدور کارت به صورت اینترنتی فراهم شده و با عملیاتی شدن این بحث علاوه بر این که یک حرکت زیست‌محیطی ارزشمند انجام می‌شود در بحث هزینه‌ها بیش از 500 میلیون تومان صرفه‌جویی خواهیم داشت. به‌طور کلی با توجه به بدنه قوی و هیات‌رئیسه توانمندی که مجموعه پزشکی ورزشی دارد، شک نداشته باشید بهترین خدمات را در راه اعتلای ورزش کشور ارائه خواهیم کرد.





دکتر امین نوروزی





درمان بهداد، توان پزشکی و فیزیوتراپی ما را نشان داد





آقای دکتر امین نوروزی! روز اولی که بهداد سلیمی نزد شما آمد، قول دادید بهداد به المپیک برسد. فکر نمی‌کنید با قبول این مسئولیت خطر کردید؟





بهداد در حالی 27 آبان 94 جراحی شد که یک هفته قبل از آن، از من خواستند کار فیزیوتراپی‌اش را به عهده بگیرم. کار درمان یک قهرمان المپیک که 156 کیلو هم وزن داشت، خیلی سخت بود. برای همین روز اول از او خواستم اگر می‌خواهد کار خوب پیش برود، باید به طور کامل برنامه درمانی مرا اجرا کند و لحظه‌ای غافل نشود. چون به نتیجه کار امیدوار بودم و امکانات سخت افزاری فراهم بود این کار را پذیرفتم. ریسک بود بله، به بهداد هم گفتم اگر نتیجه بگیرم 20 درصد به اعتبار من اضافه می‌شود و اگر نگیرم همه اعتبار حرفه‌ای امین نوروزی زیر سوال می‌رود، اما خوشبختانه نتیجه گرفتیم.





پس این کار دو بخش داشت؛ یکی علم شما، دومی همکاری بهداد.





بله. در بحث درمان آسیب‌دیدگی ورزشکاران خاص، ما با این موضوع سروکار داریم که کیفیت درمان ورزشکاران رشته‌های مختلف متفاوت است در نتیجه من باید در علم حرکت وزنه‌برداری به‌روز می‌شدم در نتیجه با استادان خارج از کشورم تماس گرفتم تا روش‌های نوین‌تری را پیاده کنم و خود بهداد هم با جان و دل همکاری می‌کرد.





یک پنج ضلعی تشکیل شد، تغذیه، روان‌شناسی، خود بهداد، هزینه و فیزیوتراپی.





تیم کاملی به همین منظور تشکیل شد. بحث هزینه اصلا برای من مطرح نبود و ریالی بابت این کار نگرفتم در تمامی 145 جلسه فیریوتراپی تک‌تک حرکات را خودم انجام می‌دادم. همان‌طور که گفتم چون امید داشتم به نتیجه می‌رسیم خسته نمی‌شدم. وقتی در جام فجر، اردوی کلاچای گیلان و اردبیل، بهداد به رکوردهای حتی 220 در یک ضرب و 245 در دو ضرب رسید بیشتر دلگرم شدیم.





در جریان بازی‌های المپیک شرایط چگونه بود؟





در جریان بازی‌های المپیک با این که ما دونفر (امین و غلامرضا نوروزی) همراه دکتر اشکان اردیبهشت کار سنگینی داشتیم و شبانه‌روزی در خدمت ورزشکاران بودیم به خاطر صمیمت و همدلی‌ای که وجود داشت هرگز احساس خستگی نکردیم. در تمام طول بازی‌ها درِ اتاق ما باز بود و با جان و دل در خدمت ورزشکارانمان بودیم.





کاروان با مشکل جدی مصدومیت همراه نشد؟





تعداد مصدومیت‌ها بالا بود. با این حال مصدومیت کسانی مثل قادر میزبانی شدید بود. او حتی نمی‌توانست راه برود، اما به مدت سه روز با درمانی که انجام دادیم آماده مسابقات شد یا کیمیا علیزاده که از ناحیه کف پا مصدوم بود. اما شبی که بهداد وزنه زد تلخ‌ترین شب من در المپیک بود. هر چند خدا طوری بستر را فراهم کرد که تلخی شکست از بین رفت و زحمات کسانی که برای درمان بهداد زحمت کشیده بودند، کمرنگ نشد و ارزش کار او پایین نیامد، اما اگر یک مدال می‌گرفت همه چیز عالی می‌شد.





مراحل فیزیوتراپی پر استرس بود؟





درمان بهداد سلیمی در بازه زمانی 9 ماه فوق‌العاده بود؛ چرا که در مصدومیت‌های مشابه بعد از 9 ماه تازه ورزشکار تمرینات سبک را آغاز می‌کند. بهداد نباید شش هفته پایش را روی زمین می‌گذاشت، کاری که خطر لخته شدن خون و در نتیجه آمبولی و درگیر شدن یکی از عروق اصلی را بشدت بالا می‌برد. به همین دلیل بدون این که خود او متوجه شود چنین خطری متوجه‌اش هست به طور مرتب او را کنترل می‌کردیم. خوشبختانه این مشکل پیش نیامد. می‌خواهم بگویم کار درمان بهداد بخوبی مدیریت شد و این ورزشکار با اخلاق و قدرشناس همان‌طور که از او خواسته بودم دوبنده‌ای را که در المپیک استفاده کرد در یک حرکت نمادین به ما اهدا کرد.





درمــــان بــهداد چـه درس‌هایی به همراه داشت؟





درمان بهداد نشان داد اگر امکانات سخت‌افزاری اضافه شود، ایران هم در بخش پزشکی ورزشی و فیزیوتراپی می‌تواند قطب پزشکی ورزشی آسیا باشد. در همین بازی‌های تیم ملی در انتخابی جام‌جهانی دیدیم پزشک چینی هنگام آسیب‌دیدن دروازه‌بان این کشور روی عصب این دروازه‌بان یخ گذاشت، کاری که می‌تواند حتی باعث فلج در آن ناحیه هم بشود! این صحنه را دیدم با علم همکاران خودمان مقایسه کردم و هزار بار به خود بالیدم.





به قدرشناسی بهداد اشاره کردید. این قدرشناسی در فوتبالیست‌ها هم وجود دارد؟





بله، قدرشناس‌اند. ما از نظر مالی توقعی نداریم، اما انتظار داریم ورزشکارانی که درمانشان می‌کنیم جواب سلام ما را با روی گشاده بدهند. همین باعث دلگرمی بیشتر ما می‌شود. خیلی‌ها هستند مثل بهداد سلیمی که هیچ بی‌احترامی‌ای نمی‌کنند و جز محبت چیزی از آنها نمی‌بینیم. همین‌ها کافی است و آن لبخند رضایتی که پس از درمان می‌زنند و می‌توانند به ورزش قهرمانی خود ادامه دهند برای ما یک دنیا ارزش دارد.





اگر برای المپیک 2020 خدایی نکرده یکی دیگر از ورزشکاران و ستارگان ما با مشکل مشابه مواجه شود، باز هم حاضرید خطر درمان او را در یک مقطع زمانی کوتاه بپذیرد؟





قطعا این کار را خواهیم کرد. اگر بستر فراهم باشد و همدلی‌ای که برای درمان بهداد وجود داشت، ادامه داشته باشد ما وظیفه خود می‌دانیم به ورزش کشور خدمت کنیم.